tirsdag den 10. september 2013

Første indlæg, første reflektion? -Uncut-

Hurra, hurra! [sarkasme]. Nu er der en blog med mine tanker, og dem vil alle læse... O_o
Men lad os da give et go.
Jeg tror jeg vil skrive om den undervisning som jeg har modtaget i dag (10/9-13), og muligvis give nogle af mine reflektioner, nu er du advaret.

Det første jeg tænkte, allerede første gang jeg hørte om blogs som pædagogisk redskab, var; "Really?"
Men jeg besluttede allerede tidligt at, siden jeg nu ikke er ekspert på området, kunne det jo være at det faktisk var et fantastisk redskab med utallige uopdagede muligheder som pædagogisk værktøj.
Det vi dog snakkede om i stedet var at, det (web 2.0) mere er en ting i samfundet som vi skal forsøge at ruste nye brugere til, og forsøge at fremme nye brugeres kompetancer i, istedet for brugen af mediet som pædagogisk værktøj. Ikke at jeg ikke har forsøgt, jeg har da siddet, og reflekteret over nogle forskellige problemstillinger som vi nåede frem til.
For eksempel, er det vigtigt at lære nye brugere af mediet, kildekritik, men hvordan opnås det? kan man stille en leg på banen? Findes der overhoved en leg hvor man kan lære brugere at undgå "confirmation bias". Vi talte også omkring kompetancer i forhold til argumentering... eller jeg gjorde i hvertfald, og om vigtigheden i at kunne argumentere korrekt. Hvordan i alverden kan man dog stimulere den kompetance? Det tænkte jeg længe over, og svaret var faktisk lige foran mig. "Svinekød eller Halal." Det er løsningen! Lav en kunstig diskussion, og øv dine færdighedder, finpus dem, lær af dine fejl, og gentag dem aldrig igen. Jeg havde også tænkt på nogle mindre brugbare lege som kunne blive brugt til at stimulere netop denne kompentace. Varulv leg; en form for byen sover, hvor man skal argumentere for at lynch'e en landsbyboder i jagten på varulven. Eller en for for peer review leg, hvor man skriver et debatinlæg, og så er der en ekspert dommer som afgør om man har svaret godt nok, og som kan sende ens indlæg tilbage, og forlange at det enten uddybes, eller at kvaliteten forbedres. Disse lege kræver dog en ældre brugergruppe.
Selvom jeg ikke har kunne finde et vidundermiddel i dette "værktøj" så har det alligevel sine kvaliteter. For eksempel blev det nævnt i undervisningen "at de fleste blogs ikke har nogen læsere" ( ingen kilde givet). Det kunne jo tyde på at der er en form for selvreflektion ved selve formuleringen af budskabet, uanset om det er relavandt for nogen andre end en selv... Kinda ligesom dette indlæg. Og fordi mediet er så demokratiseret som det er, så giver det brugere som ellers aldrig ville kunne opnå bare en sæbekasse på det lokale torv, en mulighed for at blive hørt... såfrem brugeren skriver noget som folk gider læse. Denne form for uformeld læring, er en kvalitet, helt sikkert, men der bør konstrueres en eller anden form for objektiv formeld læring i forhold til mediet, hvis vi ønsker at ruste nye brugere.

Vi talte også om den afhængighed af feedback som driver nogle mennesker til at "troll'e" andre mennesker, med alverdens modbydelighedder, bare så de kan få en eller anden form for opmærksomhed. Det er let at forestille sig sådanne mennesker. Mennesker som ikke helt kan klare at, de ikke kan producere noget som kan vække positivt feedback, og er ved at blive kvalt under internettets anonymitet. De langer derfor ud, lige nøjagtigt som opmærksomheds sultede børn vil lave ballade, bare for en smugle opmæksomhed.

Syndes jeg stadig at en blog er et pædagogisk redskab? errrh... johhh... hvis man nu bruger det sammen med en brugergruppe som er gammel nok perhaps? men hvad er den aldersgruppe så? 0-6 år? 10- 18 år? hvad med ældre brugere som ikke har fulgt udviklingen, skal de bare uddø, eller skal de integreres i den digitale verden?
Etik og Netettikette, eller Nettikette som jeg gerne vil kalde det, blev også dækket.
Faktisk netop da jeg er ved at starte dette indlæg, får jeg en guide stukket i hånden, som giver mig gode råd om hvorvidt jeg bør selv-censurere, og forsøger at minde mig om at jeg nu skriver i det offentlige rum...
HA! HAHAHAHAHA!

Jeg nægter at lade mig censurere, ever.

Hvis du stadig har mod på at læse videre, så god læselyst.

1 kommentar: